Meniu Primar

Ateliere pentru grădiniţe şi şcoli

11156251_412169052277263_3010526826381670734_n Hipocrate ştia cu mii de ani în urmă că „ Food is your medicine”- adică mâncarea poate să ne fie medicament dar şi otravă-, iar la ora actuală sunt clinici în lume care tratează chiar şi boli foarte grave prin regim alimentar.

La copii însuşirea unor obiceiuri pozitive legate de alimentaţie (ce anume să aleagă) poate influenţa starea lor de sănătate, starea de bine, să prevină majoritatea bolilor, să le întărească imunitatea.

Am observat că de la varste fragede copiii accepta la fel şi alimentele sănătoase ca şi cele nesănătoase. Dacă ei de mici s-au obişnuit cu alimente neprocesate şi naturale (fără adaos de sare, zahăr în exces, fără conservanţi, coloranţi şi alte E-uri) ei vor prefera să aleagă acelea chiar dacă li se oferă şi alte variante mai nesănătoase. Ei vor prefera cele sănătoase, dacă s-au obişnuit cu acestea.

Important este în acest proces şi educarea părintelui, deoarece copilul practic copiaza ce vede cel mai des. Pe lângă procesul de copiere la copii mici (3-6 ani), e foarte important ca să ii explicăm copilului şi să ii arătăm de ce anumite alimente nu îi fac bine, şi la fel de important că dacă ceva nu e bine să îi arătăm alternativă.

De exemplu zahărul alb (care este un aliment super rafinat, o calorie goală care nu furnizează nici un nutrient, provoacă carii, etc.) alternativele ar fi: miere – care are atât vitamine! cât şi enzime vii, şi multiple efecte benefice asupra organismului, siropul de agave, siropul de arţar sau ştevia ( ştevia e naturală şi nu are calorii, poate fi folosita în cazuri de suprapondere), curmale (putem folosi ca şi îndulcitor). Ca să le spunem că nu e sănătos zahărul, apoi să îi oferim câte un pic, nu face decât să îi crească interesul pentru zahăr, care va fi perceput ca o recompensă= ceva bun, în schimb dacă îi explicam şi îi oferim alte soluţii la fel de gustoase nu va mai trebui să-i interzicem dulciurile.

În acest proces de fixare a ceea ce e mai bun au mare rol atelierele de pregătit “mâncare sănătoasă” la copii, unde vor avea contact cu variante sănătoase, îşi pot lăsa liber creativitatea, iar pregătind ei reţete simple vor prinde curaj în a cantării deciziile lor legate de alimentaţie şi a le face mai conştient. Chiar de la o vârstă aşa mică. Nu în ultimul rând se vor familiariza cu gusturi noi şi vor dobândi cunoştinţe practice legate de nutriţie.

Un alt punct foarte important legat de alimentaţia copiilor ar fi mărirea cantităţii de crudităţi. Se ştie că dacă gătim un aliment chiar şi pentru câteva minute, din acela dispar o mare parte din vitamine, şi toate enzimele (care sunt catalizatori vii şi se găsesc exclusiv în crudităţi). Astfel e bine să încurajăm consumul a cât mai multor legume, fructe, nuci în starea lor crudă. Enzimele ajută la prevenirea bolilor şi la regenerarea celulară.

Durata unui atelier cca.40 min. , odată pe săptămână, durata cursului – un an şcolar.